HISTORIE TRUCK TRIALU V MOHELNICI
V Mohelnických lomech u Křemačova se závody nákladních aut v terénu konají pravidelně od roku 1998. Za tu dobu se tu pořádaly závody jak mistrovství České republiky, mistrovství Evropy, EXTREM TRUCK TRIAL, TRUCK TRIAL WORD CUP a v posledních letech Mezinárodní mistrovství České republiky v truck trialu pod názvem VELKÁ CENA MOHELNICE TRUCK TRIAL.
Ale vraťme se do historie. První závod Mistrovství České republiky v truck trialu se v Mohelnici uskutečnil 24. a 25.09.1999 za účasti 13 ti posádek ve třech třídách. Výsledky tohoto historicky pátého závodu MČR naleznete zde.
Další závod seriálu MČR se uskutečnil v Mohelnici až v roce 2002. V letech 2000 a 2001 se v Mohelnických lomech konaly závody seriálu Mistrovství Evropy. Závod v roce 2002 se uskutečnil 11. a 12. října a tehdy do promáčené a bahnité Mohelnice přijelo 29 posádek a závodilo v šesti třídách. Výsledky tohoto závodu naleznete zde.
V letech 2004 až 2008 se Mohelnických lomech konaly závody EXTREM TRUCK TRIAL, jejichž hlavním pořadatelem byla paní Zuzana Boučková ve spolupráci s AMK Mohelnice v AČR a dnešním AGENAS TEAM autoklubem v AČR Javorník. Z těchto závodů se bohužel mnoho materiálu nezachovalo, pouze fotogalerie z roku 2006 (k nahlédnutí zde) a z roku 2007 (k nahlédnutí zde). Ale našli jsme video, které nám připomene atmosféru závodu EXTREM TRUCK TRIAL v roce 2006 v Mohelnických lomech.
V roce 2009 se do Mohelnických lomů opět vrátil závod seriálu MČR v truck trialu a od té doby se zde tento závod koná pravidelně každý rok pod názvem VELKÁ CENA MOHELNICE TRUCK TRIAL. Více informací k tomuto závodu, který se stal historickým mezníkem závodů nákladních aut v terénu v Mohelnických lomech u Křemačova naleznete zde.
Závod VELKÁ CENA MOHELNICE TRUCK TRIAL byl je zařazen do seriálu závodů Mezinárodního mistrovství České republiky v truck trialu. Pořadatelé tak vrátili po sedmi letech do Mohelnice mistrovský závod, který je zárukou účasti opravdových mistrů truck trialu.
Informace o jednotlivých závodech od roku 2009 jsou k nahlednutí v hlavním menu těchto stránek.
Fotogalerie pak naleznete zde.
HISTORICKÝ PŘEHLED MOHELNICKÝCH ZÁVODŮ
rok | termín | závod |
1998 | Mistrovství Evropy | |
1999 | 25.-26.09. | Mistrovství České republiky |
2000 | Mistrovství Evropy | |
2001 | Mistrovství Evropy | |
2002 | 12.-13.10. | Mistrovství České republiky |
2003 | 17.-18.05. | Extrem truck trial |
2004 | 15.-16.05. | Extrem truck trial |
2005 | 21.-22.05. | Extrem truck trial |
2006 | 20.-21.05. | Extrem truck trial |
2007 | 19.-20.05. | Extrem truck trial |
2008 | 24.-25.05 | Truck trial Word Cup |
2009 | 23.-24.05. | VELKÁ CENA MOHELNICE |
2010 | 22.-23.05. | VELKÁ CENA MOHELNICE |
2011 | 21.-22.05. | VELKÁ CENA MOHELNICE |
2012 | 19.-20.05. | VELKÁ CENA MOHELNICE |
2013 | 25.-26.05. | VELKÁ CENA MOHELNICE |
2014 | 24.-25.05. | VELKÁ CENA MOHELNICE |
2015 | 23.-24.05. | VELKÁ CENA MOHELNICE |
2016 | 21.-22.05. | VELKÁ CENA MOHELNICE |
2017 | 20.-21.05. | VELKÁ CENA MOHELNICE |
2018 | 19.-20.05. | VELKÁ CENA MOHELNICE |
2019 | 18.-19.05. | VELKÁ CENA MOHELNICE |
2020 | zrušeno (covid) | |
2021 | zrušeno (covid) | |
2022 | 21.-22.05. | VELKÁ CENA MOHELNICE |
2023 | 20.-21.05. | VELKÁ CENA MOHELNICE |
2024 | 25.-26.05. | VELKÁ CENA MOHELNICE |
CO JE TO TRIAL
Trial patří mezi diváky k nejatraktivnějším disciplínám. Je svým charakterem obdobou motocyklových šlapačových soutěží. Trialové závody nejsou závody na plný plyn, nejde totiž o rychlost, ale závody aut v abnormálně náročném terénu na pokraji technických možností vozů, popírající fyzikální zákony. Při jízdě se klade důraz na zručnost, cit, přesnost a odhad. Vyžaduje to velkou dávku odvahy a přemýšlení. Vlastní jízda probíhá v uzavřené sekci, kde jsou postavená branková pole - branky, u kterých je dán směr průjezdu. Je ale jedno jestli popředu nebo pozadu. Pořadí průjezdu jednotlivých branek není určeno a záleží na posádce, jakou trasu si zvolí. V průběhu jízdy se posádka se svým vozidlem nesmí dotknout ohraničení sekce. Vlastní jízda je bodována a tak si posádky připisují trestné body za změnu směru jízdy, dotyk brankové tyče, zlomení brankové tyče, neprojetí nebo chybné projetí brankového pole apod. Vyhrává ten, kdo nasbírá nejméně trestných bodů.
Aktuální znění pravidel Českého truck trialu naleznete zde.